Despre familie

Auzim de multe ori ce valoare pune crestinismul pe valorile familiei, de casatoria ridicata la grad de mare taina, despre legatura sfanta dintre barbat si femeie, despre cum nimeni nu poate sa desparta ceea ce D-zeu a unit si asa mai departe. Mai mult, adulterul este considerat unul dintre cele mai grave pacate (pedepsit cu moartea in V.T.)

Buuun.. toate bune si frumoase pana aici, de s-ar regasi aceste valori si in Biblie, ar fi si mai bine.

Iata ce aflam din Facerea 16:1, despre Avraam:

Sarai insa, femeia lui Avram, nu-i nastea. Dar avea ea o slujnica egipteanca, al carei nume era Agar. 2. Atunci a zis Sarai catre Avram: Iata, m-a inchis Domnul, ca sa nu nasc. Intra dar la slujnica mea; poate vei dobandi copii de la ea! Si a ascultat Avram vorba Saraii. 3. A luat deci Sarai, femeia lui Avram, pe Agar egipteanca, slujnica sa, la zece ani dupa venirea lui Avram in pamantul Canaan, si a dat-o de femeie lui Avram, barbatul sau.

Iata deci cum reiese din aceste versete bigamia lui Avram, adulterul – cu toate ca fapta a fost incuviintata de Sarai, asta nu schimba lucrurile – dar si un posibil viol: Agar fiind slujnica lor, nu aflam daca ea a fost de acord cu aceasta relatie, aflam doar ca Avram a intrat la ea, si a ‘cunoscut-o’.

Avram, insa vazand ca se poate, si este loc de mai mult, ce face? Aflam din Cap. 25: Avram insa si-a mai luat o femeie cu numele Chetura. 2. Ea i-a nascut pe Zimran, Iocsan, Madan, Madian, Isbac si pe Suah. Harem in toate regula!

Si sa nu creada cineva ca acesta este un caz izolat, iata in Facerea 4:19: Lameh si-a luat doua femei: numele uneia era Ada si numele celeilalte era Sela.

Si sa fie tabloul complet, iata ca si incestul face parte din practicile descrise de Biblie:

Facerea Cap 24:15: Dar nu sfarsise el inca a cugeta acestea in mintea sa, cand iata ca iesi cu urciorul pe umar Rebeca, fecioara care se nascuse lui Batuel, fiul Milcai, femeia lui Nahor, fratele lui Avraam.

Este vorba de femeia gasita pentru Isaac ( fiul lui Avraam), ea fiind deci nepoata lui, fiica unui var primar.

Si daca stam sa ne gandim ca toata omenirea se trage din Adam si Eva, sau ca doar 8 oameni au supravietuit potopului (Noe si femeia lui, plus cei 3 fii cu nevestele) e clar ca incestul a stat la baza umanitatii, conform Bibliei (care condamna in Leveticul 18 aceste practici)

Frumos, nu?

EDIT: Am uitat ce era mai juicy: pe David cu ale lui 8 sotii si recordmenul all time in materie de harem – Solomon, cu nu mai putin de 1000 de femei.

Comments

comments

7 gânduri despre “Despre familie”

  1. salutare!
    mare dreptate… de mult am ideea asta a „incestului originar”= „pacat originar”, nu abureala aia cu maru’, si iaca acum gasesc pe cineva care imi confirma ca nu-s eu idiot ci tocmai cei care imi spun mie c-as fi…
    zi buna si keep the good work!

  2. Poate ma repet, nu era nevoie de demonstrat nimic. Avem cuvintele Lui Issus, Matei 19.

    4. Răspunzând, El a zis: N-aţi citit că Cel ce i-a făcut de la început i-a făcut bărbat şi femeie?
    5. Şi a zis: Pentru aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup.
    6. Aşa încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu omul să nu despartă.

    Te-ai dus prea departe la Avraam, care nici n-a avut lege de la Dumnezeu. Preotul Lui Dumnezeu in vreamea lui era un anume Melchisedec. Deci ce-ai vrut sa demonstrezi n-are semnificatie.

    As spune mai degraba ca familia este un subiect destul de solid in Noul Testament, tocmai pentru ca Issus pomeneste despre asta.
    Ca dovada ca si ucenicii gandeau altfel:

    10. Ucenicii I-au zis: Dacă astfel este pricina omului cu femeia, nu este de folos să se însoare.
    11. Iar El le-a zis: Nu toţi pricep cuvântul acesta, ci aceia cărora le este dat.
    12. Că sunt fameni care s-au născut aşa din pântecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au făcut fameni, şi sunt fameni care s-au făcut fameni pe ei înşişi, pentru împărăţia cerurilor. Cine poate înţelege să înţeleagă.

  3. mihai, unde este atunci atitudinea lui elohim fata de nelegiuirile oamenilor?
    este absenta cu desavarsire din cate observ eu.
    explica-ne te rog cumva si indemnurile lui elohim fata de poporul ales de a omora oameni!
    Sunt sigur ca in bezna din capul unui credinvios fervent se poate explica orice pe lumea asta…si cealalta.Dar asta n-are nimic de-a face cu ratiunea ci mai degraba cu retardul.

  4. @ admin. Te rog sà-mi aràti in BIBLIE, unde Dumnezeu a dat o poruncà
    si apoi a incàlcat-O. Dacà aceste lucruri s-au intimplat (sunt adevàrate),
    nu Dumnezeu L-ea poruncit. Au fost alegerile lor, pt. care de cele mai
    multe ori au fost pedepsiti. Avraam primise o promisiune de la Dumnezeu
    cà Sara va naste si dacà n-au crezut, se vàd si azi roadele acestui pàcat, ( vorbesc despre Ismael si sàmànta lui , arabii ). Cea de-a doua
    femeie pe care a luat-o de nevastà a fost dupà moartea Sarei (cap. 23 ).
    Lameh fàcea parte din semintia (descendent) din Cain , care a si fost
    primul om blestemat de Dumnezeu si recunoscut ca si primul fiu al celui ràu ,si cum aschia nu sare departe de copac, Lameh a ucis deja doi
    oameni si de acum in colo se vor petrece aceleasi lucruri pànà cànd pà-màntul se va umple de violenta .
    In privinta lui Noe si a fiilor lui si a inmultirii lor, este adevàrat insà nu se
    poate spune cà dupà LEGEA lui Dumnezeu , au fàcut sau tràit in incest ,
    citeste foarte atent LEV. CAP.18 , si vei extrage de acolo si alte invàtàturi
    care te vor ajuta sà intelegi si asa zisele „genocide”.
    David si Solomon , din nou adevàrat, dar nu Dumnezeu L-ea dat astfel de porunci si chiar cà nici nu-i putea pedepsi acum, deoarece ei erau deja impàrati , nu mai era Dumnezeu ,IMPARATUL lor,càci poporul Israel
    ceruserà un Impàrat cum aveau celelalte popoare , prin profetul Samuel .(1 Samuel cap.8 ).

  5. Exemple sunt, dar vei veni si vei zice ca poruncile sunt date pentru oameni, deci D-zeu nu trebuie sa le si respecte.
    Deuteronomul 24:16 Parintii sa nu fie pedepsiti cu moartea pentru vina copiilor si nici copiii sa nu fie pedepsiti cu moartea pentru vina parintilor; ci fiecare sa fie pedepsit cu moartea pentru pacatul sau.
    iar in:
    Numerii 14:18. Domnul este îndelung-rabdator, mult-îndurat si adevarat, iertând faradelegile, greselile si pacatele si nelasând nepedepsit, ci pedepseste nelegiuirile parintilor în copii pâna la al treilea si al patrulea neam.

    Zici acolo despre Avraam & Sara, care sunt acele roade ale acelui pacat care se vad si azi? Te rog sa fii putin mai explicita.

    Legat de haremul unor ilustrii inaintasi, sfantul narator nu se sfieste sa se distanteze de unele comportamente care nu sunt in linie cu invatatura biblica, in nenumarate randuri aflam despre diferite persoane ca ele au fost neplacute de D-zeu. Nicaieri in toata biblia, nu este condamnata bi(poli)gamia – lucru pe care pe mine nu ma mira deloc, pentru ca era un lucru foarte normal pentru acele vremuri, insa acest fapt dovedeste inca odata sursa pamanteasca a acestei carti. Singura obiectie divina (in cazul lui Solomon) nu se refera la numarul impresionant de neveste, ci doar la faptul ca unele dintre ele erau din neamuri straine – lucru interzis pentru evrei.

  6. Cele mai multe din exemplele date de tine se află în cartea Genezei – o carte în general narativă. Autorul expune majoritatea întâmplărilor fără niciun comentariu. Asta nu înseamnă că le aprobă sau le dezaprobă.

    Exemple: Geneza 19. 30-38 vorbeşte despre incestul fiicelor lui Lot cu tatăl lor, fără a da verdicte (titlurile paragrafelor nu fac parte din textul Scripturii). Vrei să spui că autorul cărţii considera această faptă drept una lăudabilă?
    Alt exemplu: Geneza 9. 20-27 – Noe se îmbată criţă, se dezbracă, este văzut de fiul său Ham; din text se deduce că acesta l-ar fi batjocorit, aşa că Noe îi blesteamă copilul. Nici aici naratorul nu trage nicio concluzie, deşi orice evreu ştia că beţia este o faptă rea.

    Mă opresc aici, deşi exemple sunt încă foarte multe. Acum că ai adus vorba despre bigamia lui Avraam – sunt de acord cu ce spui. Dar lipsa unui verdict din partea naratorului nu înseamnă aprobarea faptei. Dumnezeu îi promisese lui Avraam că va avea un fiu, dar nu specificase că va fi şi fiul Sarei. De aceea a procedat Avraam aşa. Dumnezeu însă nu l-a bătut pe umăr, ci i-a spus (parafrază): „moştenitorul promis va fi al tău şi al Sarei; dar cum tu între timp l-ai adus pe lume şi pe Ismael, o să am grijă şi de el”.
    E imposibil să nu vezi atitudinea lui Iahweh faţă de Avraam; El a insistat ca moştenitorul să fie ŞI fiul Sarei, nu doar al lui Avraam. Acesta din urmă, din lipsa încrederii în promisiune, a realizat compromisul cu Agar. Fiul acesteia, Ismael, a întemeiat un trib puternic care mai târziu a intrat în conflict cu evreii; arabii se consideră urmaşii lui Ismael; şi la asta făcea aluzie commentul dinainte.
    Iar referitor la Chetura, Doris are dreptate: Sara murise deja.

  7. Acum referitor la poligamie: într-adevăr nu există (din câte ştiu) o interdicţie a acesteia în VT, dar dacă urmăreşti în perspectivă situaţia familiilor poligame, cred că îţi poţi da seama că această practică nu a fost impusă, ci tolerată.

    Adam şi Eva, primul cuplu biblic, au fost monogami. Primul caz biblic poligam, Lameh – de care vorbeşti – era urmaşul lui Cain; după propriile lui cuvinte, el a fost şi un criminal; al doilea raportat de Geneza.

    Un alt caz interesant de poligamie îl constituie familia lui Iacov; acesta voia să se însoare cu Rahela, dar a fost înşelat de socru, care i-a dat-o pe sora acesteia. În final, Iacov s-a căsătorit cu amândouă, şi în plus a avut copii şi cu cele 2 roabe ale acestor femei. Raportul Genezei descrie gelozia celor 2 femei, concurenţa lor de a aduce pe lume mai mulţi copii, dorinţa de a-şi face în ciudă una alteia. Nici aici, naratorul nu se pronunţă cu un verdict, dar e evident că o relaţie monogamă l-ar fi scutit pe Iacov de multă bătaie de cap.

    Acum de ce nu interzice Biblia poligamia? Eu personal cred că o astfel de lege n-ar fi fost respectată de nimeni. În toate societăţile au existat şi vor exista oameni care vor să se „bucure” de mai multe femei simultan (apropo, Geneza 29 relatează cum Iuda a avut relaţii cu o prostituată, şi nici în acest caz nu se pronunţă! nu-mi spune că prostituţia e aprobată de Biblie).
    Decât o căsătorie de formă, care ascunde adulter cât cuprinde, poate era mai bine aşa… Măcar în felul ăsta tatăl era obligat să aibă grijă de toţi copiii lui.

    În Noul Testament, din câte ştiu, familiile deveniseră în general monogame, aşa că problema nu mai era de actualitate. Ce părere o fi avut Iisus despre asta? Nu găsesc scris nicăieri, dar este un pasaj în care fariseii îl întreabă: „e îngăduit să divorţezi?” Iar El răspunde „ce a unit Dumnezeu, omul să nu despartă.” Atunci fariseii vin cu argumentul zdrobitor: „Atunci de ce există o lege dată de Moise, care îi permite bărbatului să-i dea femeii o cărticică de despărţire şi să o lase?”
    Iar Iisus răspunde: „Datorită împietririi inimilor voastre a îngăduit Moise această practică, dar de la început n-a fost aşa”. (citez aproximativ din memorie).
    Această ultimă afirmaţie o poţi aplica foarte bine şi cu privire la poligamie. „la început”, primul cuplu era monogam. „dar…”

    În 1 Timotei 3:2 mai găseşti un indiciu cu privire la poligamie:
    Mulţi creştini doreau să ajungă episcopi, iar Pavel le spune în acest pasaj:

    „Dar trebuie ca episcopul să fie fără prihană, bărbatul unei singure neveste, cumpătat, înţelept, vrednic de cinste, primitor de oaspeţi, în stare să înveţe pe alţii. ”

    În biserica primară, nu exista distincţia între clerici şi laici. Bisericile erau nişte simple adunături de oameni, evrei şi greci amestecaţi, care aveau nevoie de un vorbitor, cineva care să conducă închinarea – un „episcop”. Şi Pavel enumeră câteva caracteristici normale pe care trebuia să le aibă acest om, înainte de a avea acces la această funcţie; cu alte cuvinte, orice creştin bun trebuia, printre altele, să aibă o singură nevastă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sa fim siguri ca nu esti un robotel :) * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.